پیام سپاهان

آخرين مطالب

گلاب برای عتبات | ماجرای گلاب گیری در یزد بعد از 250 سال اجتماعی

گلاب برای عتبات | ماجرای گلاب گیری در یزد بعد از 250 سال
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - به گزارش همشهری ‌آنلاین گلاب حاصل از مراسم گلاب‌گیری طبق این سنت برای حرم رضوی و دیگر عتبات عالیات فرستاده می‌شود. پنج‌شنبه و جمعه این هفته باغ دولت‌آباد یزد میزبان گردشگران در آیین گلاب‌گیری است.
رویش دوباره گل‌های محمدی باغ زیبای دولت‌آباد یزد را 320 سال پیش محمدتقی خان بافقی، حاکم شهر یزد ساخت. معماری دلربای این باغ ایرانی و بادگیر خشتی‌اش که بلندترین بادگیر خشتی جهان است، بماند برای فرصتی دیگر.
در گونه‌های گیاهی این باغ مزرعه کشت گل محمدی هم رواج داشته و در وقف‌نامه باغ آمده که گلاب حاصل از این مزرعه برای عتبات عالیات فرستاده شود، اما این رسم کمی بیش از یک قرن دوام آورد و بعد از آن دیگر نه از مزرعه گل محمدی در باغ خبری بود و نه از گلاب.
مدیر پایگاه میراث جهانی باغ دولت‌آباد به همشهری می‌گوید: «باغ دولت‌آباد وقف عام و چهارده معصوم(ع) است و سنت وقف همیشه رعایت می‌شده تا اینکه بعد از دوران حکومت 52ساله محمدتقی‌خان، فرزندان او حکومت یزد را در دست می‌گیرند و به‌دلیل رسیدگی نکردن به باغ در طول سال‌ها مزرعه کشت گل محمدی طراوت خود را از دست می‌دهد و در عهد قاجار به‌صورت کلی به مخروبه تبدیل می‌شود.»
به‌گفته مجید علومی، در دهه 60 مرمت باغ دولت‌آباد از سر گرفته شد و سال گذشته برای احیای سنت موقوفه گلاب‌گیری کشت گل ‌محمدی در 700مترمربع انجام شد و حالا شاهد به بار نشستن گل‌های معطر هستیم.
جاذبه گردشگری یک رسم کهن تغییر اقلیم شهر یزد در این سال‌های طولانی که از آخرین کشت گل محمدی می‌گذرد، این نگرانی را به همراه داشت که شاید گل محمدی در یزد به بار ننشیند. علومی در این‌باره می‌گوید: «از بذر اصلاح شده استفاده کردیم و خوشبختانه شاهد گل‌دهی خوب مزرعه هستیم. بعد از این همه سال نخستین بار است که در شهر یزد گل محمدی پرورش داده شده. البته در روستاهای اطراف یزد شاهد پرورش گل محمدی بودیم ولی در شهر یزد، نه!» اینطور که علومی می‌گوید قرار است سال آینده نیز 2هزار مترمربع به این مزرعه گل محمدی در باغ دولت‌آباد اضافه شود. افزایش سطح زیرکشت گل محمدی در باغ دولت‌آباد و احیای آیین کهن گلاب‌گیری می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری یزد تبدیل شود؛ شهری که به‌نظر می‌رسد با گلاب‌گیری نسبتی ندارد.
حضور گردشگران در مراسم گلاب‌گیری پنج‌شنبه و جمعه در باغ دولت‌آباد رایگان است. همچنین نمایشگاهی نیز در حاشیه این مراسم شامل صنایع‌دستی و گلاب‌گیری و انواع عرقیات برپاست.
بیشتر بخوانید:
از ایلِجار چه می‌ دانید؟ یک همدلی برای نشاکاری
درباره باغ دولت‌آباد باغ دولت‌آباد 4منار از باغ‌های قدیمی یزد است که در سال1346 در ردیف آثار ملی ایران قرار گرفت و یکی از باغ‌های ایرانی ثبت شده در میراث جهانی توسط یونسکو هم محسوب می‌شود.
باغ دولت‌آباد یزد اواخر دوره افشاریه و از سوی محمدتقی خان بافقی معروف به خان بزرگ ساخته شد. ماجرا از آن قرار بود که تقی خان ابتدا قناتی به طول 65کیلومتر ساخت و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولت‌آباد رساند و سپس مجموعه حکومتی (دارالحکومه) خود را بنا کرد. آنچه این باغ را در میان باغ‌های ایرانی شاخص می‌کند، بادگیر مرتفع آن است که با بیش از 8.33متر بلندترین بادگیر جهان شناخته‌ شده‌ است. از دیگر خصوصیات این بادگیر، هشت‌ضلعی بودن آن‌ است که باعث می‌شود باد در هر جهت بوزد و به‌راحتی و به‌سرعت به قسمت زیرین هدایت شود. از سوی دیگر زیر این بادگیر حوضی قرار دارد که با وزیدن باد به سطح آب حوض، هوای خنکی داخل بنا ایجاد می‌شود.

پیام سپاهان

ماه گل و گلاب هرچند گلاب‌گیری در باغ تاریخی دولت‌آباد قرار است پایان هفته جاری برگزار شود و اردیبهشت هم فصل گل شناخته می‌شود و گلاب، اما از سال گذشته 20 اردیبهشت با نام روز گل محمدی و گلاب در ضمیمه تقویم ملی کشور ثبت شده است.
تاریخ نشان می‌دهد در دوره حکومت صفوی، گل محمدی در کنار دستگاه‌های گلاب‌گیری از ایران به عثمانی و در قرن نهم میلادی، گلاب به‌عنوان یکی از کالاهای مهم تجاری از جاده ابریشم به چین و هند صادر می‌شده است. هزاران سال است که ایرانیان گل سرخ می‌کارند و همچنین آیین گلاب‌گیری را زنده نگه داشته‌اند. به گواهی تاریخ، مراسم گلاب‌گیری در کاشان عمری طولانی‌تر دارد و قمصر کاشان به‌عنوان قطب گلاب‌گیری جهان شناخته می‌شود. با وجود پیشرفت علم و ابزارآلات، گلاب‌گیری در کاشان تقریبا به همان شکل سنتی اجرا می‌شود و فقط تغییراتی در جنس ابزارآلات صورت گرفته است.
تماشای مراسم گلاب‌گیری و چیدن گل‌های محمدی هرسال عده زیادی را به کاشان می‌کشاند و هزاران گردشگر داخلی و خارجی از گلاب‌گیری کاشان بازدید می‌کنند. این مراسم خوش‌عطروبو معمولا از اواسط اردیبهشت شروع می‌شود و تا اواسط خرداد ادامه دارد.
گلاب‌گیری اما مختص کاشان و اصفهان نیست و پارسال هم یکی از رویدادهای گردشگری مرتبط با گلاب‌گیری به نام سیستان‌وبلوچستان و زابل در فهرست رویدادهای رسمی کشور ثبت شد.
پرورش گل محمدی در روستای «نهور» زابل به‌دلیل داشتن چاه‌های آب شیرین رونق بیشتری دارد و ثبت این رویداد به اشتغال‌زایی برای روستاییان منجر شده‌است.
به‌طور کلی می‌توان گفت که کشت گل محمدی در 14 استان انجام می‌شود؛ اما کرمان، فارس، اصفهان و آذربایجان‌شرقی مهم‌ترین مناطق کشت این گیاه شناخته می‌شوند که از میان آنها کاشان اصفهان با 1680 واحد گلاب‌گیری سنتی رتبه نخست سطح زیرکشت و تولید گل محمدی در اصفهان و رتبه چهارم در کشور از نظر سطح زیرکشت این محصول را دارد.
یزد 500 هکتار سطح زیرکشت گل محمدی دارد و پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار حدود 5/2تا 3تن گل تازه برداشت شود.
از هر یک تن گل تازه 3هزار لیتر گلاب به‌دست می‌آید. بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در یزد در شهرستان‌های خاتم با 180 هکتار و تفت با 150 هکتار است. در یزد 140 کارگاه فرآوری گلاب به‌صورت سنتی و 8واحد صنعتی و مکانیزه گلاب‌گیری دایر است.
گلاب‌گیری گیلده شفت در گیلان نیز در فهرست میراث ناملموس ثبت شده و سالانه 4هزار لیتر گلاب در این شهرستان تولید می‌شود.
بیشتر بخوانید:
این شهر رقیب کاشان است!
سطح زیرکشت گل محمدی در کشور : 30000هکتار برداشت گل محمدی : 70000تن تولید گلاب : 70میلیون لیتر گردش مالی اسانس گل محمدی در کشور : 500 هزار دلار صادرات اسانس گل محمدی : 6تن بیشتر بخوانید:
این بخاری ها چطور ناجی باغ پسته می شوند؟ | از بخاری های باغی چه می‌ دانید؟
کد خبر 846413 برچسب‌ها استان یزد گلابگیری کشاورزی

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/844169/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بسکتبالیست های کردستانی در جایگاه سوم لیگ جوانان کشور ایستادند

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)

تصاویر شگفت‌انگیز از جاری شدن سیل در اصفهان و خرم‌آباد + ویدئو

گوشی قدرتمند X100s در دنیای واقعی رؤیت شد؛ رونمایی نزدیک است

اپل تأیید کرد؛ استفاده از استورهای جایگزین در iPadOS به‌زودی برای اتحادیه اروپا در دسترس قرار می‌گیرد

انتشار آپدیت One UI 6.1 برای گلکسی S22 متوقف شد

جاده شهرضا ـ اصفهان غرق شد!

فیلم| علیه خزان شرافت و دروغ دموکراسی در صحن علنی پارلمان اصفهان

هشدار نارنجی هواشناسی برای خراسان رضوی

هزینهٔ حج امسال، 300 دلار کمتر است

گوشه‌هایی از طبیعت بهاری غرب استان اصفهان + فیلم و تصاویر

محدودیت‌های ترافیکی تشییع شهدا در روز شهادت امام جعفر صادق(ع) اعلام شد

وزش بادشدید و تند باد برای فردا در استان

فیلم جاری شدن سیل و آبگرفتگی در اصفهان و خرم‌آباد

حمایت دبیرخانه "سوگواره ملی تعزیه ده زیار کرمان" از اجرای طرح نور

آسیب‌دیدگی یک نفر در پی سقوط از کوه صفه

دیدار زاگرس مهاباد با تیم حریف نیمه‌تمام ماند

طرز تهیه سوپ شیر؛ پرطرفدارترین پیش غذای مجلسی (فیلم)

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

نخستین گجت 6G با 20 برابر سرعت 5G تولید شد

مدیرعامل اپل: در مقابل شکایت دولت آمریکا ایستادگی می‌کنیم

شعری زیبا از عطار نیشابوری

سامسونگ مشکل جدید آیفون را به سخره گرفت

بلومبرگ تمام دستگاه‌هایی که احتمالاً هفته آینده توسط اپل معرفی می‌شود را فاش کرد

آینده سازان، پیروز فینال نخست لیگ دسته یک حرفه‌ای بسکتبال

آشنایی بانوان مهابادی با شیوه‌های جدید طبخ آبزیان

هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد

میاندوآب قهرمان مسابقات بوکس نونهالان آذربایجان‌غربی شد

پالایش نفت اصفهان به لیگ برتر فوتسال صعود کرد

تصادف خونین مینی‌بوس در شاهین‌شهر با 15 مصدوم

تیم فوتسال سیمین کک شاهرود مغلوب مهمان مشهدی شد

خبر خوب| شهری که پرنده‌ها هم حواسشون به تمیزی هست

تجمع مردم اصفهان در حمایت از طرح عفاف و حجاب

دره مرگ نمرده بود،خوابیده بود

گلکسی S21 بسیاری از قابلیت‌های هوش مصنوعی سامسونگ را ندارد

گوشی سونی اکسپریا 1 VI لو رفت؛ مشخصات دوربین، باتری و پردازنده اینجاست

آینده مبهم چشم‌انداز 2030 بن‌سلمان

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

کهنسال‌ترین معلم ایران در مهاباد درگذشت

کهنسال‌ترین معلم ایران درگذشت + سوابق

رک بگویم از همه رنجیده‌ام

تبلت HTC با تراشه Unisoc و باتری 7,000mAh معرفی شد

تفاوت روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط

صفر تا صد ماجرای درگیری لفظی بین هواداران سپاهان و پرسپولیس؛ پیرمرد حاشیه‌ساز عذرخواهی کرد!

ورودی کاشان از آزادراه امیرکبیر بازگشایی شد

تیم فوتسال سیمین کک شاهرود مغلوب تیم مهمان مشهدی شد

پیکر 4 شهید دفاع مقدس در اصفهان تشییع می‌شود

کنگره عظیم حج تمتمع 1403 استان اصفهان

واژگونی تیبا در محور مورچه‌خورت 4 مصدوم و یک فوتی داشت